dimecres, 12 d’abril del 2017

VOLTA ALS TRES MILS des de Cúber

VOLTA ALS TRES MILS
des de Cúber
(31-03-2017) Sa Rateta, na Franquesa i l’Ofre, els Tres Mils, una trilogia de noms que al llarg del segle XX, les dues primeres han canviat, ja que eren conegudes com a na Franquesa i el puig de sa font de sa Parra o de Binimorat, i en quant al tercer seguint criteris lingüístics s’hauria d’escriure Lofra.
TEMPS TOTAL: 6 hores i 17 minuts
RECORREGUT TOTAL: 13,300 km
DIFICULTAT MITJANA
Avui hem triat una volta sense massa complicacions. Volem fer la volta a sa Rateta, na Franquesa i Lofra, sortint des del portell de l’embassament de Cúber. Altre cop només som dos, n’Andreu segueix de "viatge".
Son les 8,03 h. en començar a caminar, creuant el portell que tanca la finca pública de Cúber, seguint pel costat est de l’embassament.
Aquest embassament de Cúber, juntament amb el del Gorg Blau foren construïts entre el anys 1970 i 1972.
El camí en aquest tram està asfaltat fins arribar a les parets de la represa, que tanquen la sortida de les aigües cap al torrent d’Almadrà. Just davant nostre sa Rateta, sembla inaccessible per aquesta cara, amb na Franquesa i Lofra a continuació.
En aquestes hores del matí fa un poc de fresca, les previsions per avui no son massa bones. Després d’uns dies de sol, es preveu un canvi de temps. De moment ha sortit el sol, encara que els núvols son ben presents.
Deixam enrere l’embassament i el refugi i seguim pujant, direcció sud-oest, de forma suau però constant, ...
...passant pel costat de les senzilles cases de Binimorat.
El camí vell creua el torrentó procedent de la font de s’Aritja que raja ben generosa ...
...i s’enfila per dins el pinar, a trams empedrats i d’altres fet malbé.
Son les 9,11 h. en arribar al coll de Lofra, marcat amb un gran munt de pedres i una creu de ferro.
Des d’aquest punt es divisa una fantàstica panoràmica de la vall de Cúber, tancada pels "tres mil" a sud-est i la carena de la serra de Cúber a nord-oest, amb la silueta del puig Major i el de ses Vinyes, al fons.
Des del coll de Lofra seguim el camí en direcció sud, que va vorejant la muntanya, deixant de banda el desviament cap al Barranc (senyalitzat), ...
...i poc després també el camí de carro que baixa cap a les cases de Lofra. Contínuam pel de l’esquerra en suau pujada, per un pinar espès, ...
...que a trams ens deixa gaudir de bones vistes del Cornador, i dels cims del Sementer Gran i del Coll des Jou, ...
...fins arribar al portell del coll d’en Poma ...
...i canviar de vessant.
Son les 9,34 h. en arribar al portell d’aquest coll que separa les finques de Lofra i Coma-sema, i el camí gira cap al est, a on s’inicia el tirany de pujada al cim del puig de Lofra, per la seva cara sud, en una curta però forta pujada. Al costat sud del camí, hi ha un replanet, des del qual podem gaudir d’una panoràmica espectacular d’aquesta vall, de les muntanyes que l’envolten, presidides per s’Alcadena i el puig d’Alaró.
Seguim aquest camí direcció est, que va baixant suaument, per la vessat sud del puig de Lofra, per enmig d’un frondós pinar, fins arribar a una primera corba a la dreta, i velles marjades abandonades just davant. Pel costat esquerra surt un senderó que puja uns metres aferrat al torrentó, fins arribar a la font de s’Hortet.
Aquesta font, sembla que servia per regar un hortet situat a les marjades que hi ha just devora. El petit broll que surt de dins unes roques es diposita a dues petites piques i després es perd. Un poc més avall hi ha les runes d’un petit safareig.
Tornam al camí principal i seguim baixant, deixant de banda el caminoi des Barrancons, una manera ràpida de baixar cap a les cases de Coma-sema i a Orient. Ara el camí descriu un gran arc per vorejar la muntanya, deixant al costat sud i a una cota més baixa, una ample zona plana, que antigament es conreava, ......
fins arribar a un replà, amb una gran era de batre i una caseta, ...
...reconvertida en refugi de caçadors, ...
...i que torna a ser una bona miranda de tot l’entorn.
El camí, que passa per darrera aquesta caseta, fa un gir a nord, ...
...com si es dirigís cap a les parets casi verticals de na Franquesa i sa Rateta,
...per entrar dins un espès alzinar, amb restes de tancats pels animals i de l’activitat dels carboners, ...
...per arribar al centre de la coma que baixa des del coll des Cards. De per tots els llocs surt aigua, que ho envaeix tot.
Al fons, tancada per una reixeta i pals de fusta hi ha la cabalosa font de sa Parra.
L’ullal d’aquesta font segurament es troba als peus de les penyes, des d’on arriba una síquia ben tapada de pedres. Una canonada aboca l’aigua dins una pica de pedra, d’on surt cap a les cases de Coma-sema soterrada, a un gran safareig que hi ha devora les cases.Tot aquest racó de la font es troba molt malmenat, segurament per l’escorrentia de l’aigua.
D’esquena a la font, es tracta de baixar pel costat dret del torrentó, seguint la línia d’alta tensió, que baixa del coll des Cards, fins a la paret de partió de terme, que podem salvar per un botador fet amb pals d’ullastre. Botant aquesta paret hem deixat Escorca per entrar al terme de Bunyola.
Estam situats damunt un esperó amb bones vistes de tota la contrada.
És un bon lloc per fer un descans... i un cafetet.
Des d’aquest esperó, just al nostre costat est i un poc més avall, podem veure un camí que creua el torrentó, ...
...just devora la síquia que baixa l’aigua cap a Coma-sema.
Al costat dret del torrentó el camí és ben evident, ...
...fent una llaçada per després creuar el torrent per un tram empedrat, ...
...i seguir pel costat esquerra, allunyant-se a poc a poc del torrent.
Aquest camí se ferradura ...
...més o manco fàcil de seguir, segueix en direcció est, ...
...fins arribar a una sitja i creuar el torrentó que baixa del coll des Gats.
Ara el camí fa un bon grapat de llaçades, anirà girant a sud, ...
...i a trams és més mal de seguir, ...
...fins acabar altre cop dins el torrentó procedent del coll des Gats, un bon grapat de metres més avall.
Aquí, al llit del torrentó, hi trobam una sitja.
Noltros passam per damunt i seguim pel costat dret del torrentó.
El torrent, en aquest tram fa un grapat de bots. El camí és impossible seguir-lo per mor de l’espessa vegetació, per aquest territori més planer, així i tot en un no res arribam a una paret transversal molt espanyada.
A l’altre costat, ja dins l’alzinar des Bosc de Coma-sema, més manco planer, optam per fer un gir cap a nord-est, fins a connectar amb el camí cap al coll des Bosc.
Aquest alzinar realment espectacular, planer, ens crida l’atenció ja que l’aigua no baixa encaixonada per un torrent, sinó que en ser tan pla, l’aigua ocupa gran part del comellar. És una zona plena de grans sitges, quins rotllos son molt més grans del que estam habituats a veure. També hi ha una poca quantitat de colls, i com a la veïna serra d’Amòs, son ben cridaners, per no dir horrorosos.
El camí va avançant en suau pendent, passant del costat dret a l’esquerra d’aquesta coma. Deixant una gran bassa que recull l’aigua d’escorrentia, per abeurar el bestiar, al costat dret, i un poc més endavant, a l’altre costat, una caseta emprada pels caçadors.
Ben aviat comença empinar-se, i a fer llaçades per anar salvant el desnivell.
A la tercera corba a la dreta, hi ha fita, deixam aquest camí/pista, per seguir tot dret, pel que queda, d’un deteriorat camí per arribar quasi be tot d’una a la font de sa Cisterneta.
Aquesta font, segueix activa i conté aigua en el pou, aquest dia es trobava pràcticament ple. La cisterna està excavada en la roca natural i l’aigua es diposita al seu fons, i quan el cabal puja, per la canaleta passa al pou.
Seguim pujant per aquest camí ara molt deteriorat, ple de pins tombats que obstrueixen el pas, ...
...fins arribar al coll des bosc.
Des del coll la vista ha canviat radicalment, deixant enrere el Bosc de Coma-sema, ara tenim davant nostre tot el massís dels Tossals Verds i la coma des Ases.
Ara seguim el tirany fitat per connectar amb el camí des nevaters que baixa cap al Pla de s’Aigo i al tall del torrent d'Almadrà, ...
...i envestir la pujada cap al pla de Cúber a traves del que queda de l'antic pas de sa Foradada, així tancar el recorregut.
Son les 14,15 h. en arribar al aparcament.

Selva/Sóller, abril 2017

1. M'ha agradat aquesta volta, amic Llorenç, tant que pens fer-la aquest dijous. Però tenia ganes de baixar pel pas des Picarols, en vers de baixar cap al coll des Bosc, no sé si és factible. M'ho miraré millor.
    Molt maques les fotos i l'explicació perfecte.
    Salut i a seguir trescant.

2. Hola Joan.
    Un poc tard per contestar, però... se’n va passar
    Sembla un poc complicada la teva opció. Haureu de pujar a sa Rateta